01 april 2011

Hvilken diett skal man velge?



Det viktigste, tror jeg, er ikke å finne den perfekte dietten - men å finne det som passer best for deg!. Vi er alle forskjellige - og jeg tror ikke at et spesifikt kosthold nødvendigvis passer for alle. Og - i steden for å kalle det en diett, er det mye mer riktig å kalle disse kostholdsretninger - da målet burde være å finne noe man kan leve med resten av livet! :)

Så mitt beste råd er - prøv det som virker fornufitg på deg - og kjenn etter hvordan det påvirker kroppen DIN! Kutt ut /skjær ned å mat som gjør deg trøtt og slapp eller dårlig, og spis /øk inntaket av mat som gir deg energi, gjør deg opplagt og klar i hodet, og ikke minst friskere. Drikk mye vann. Spis mat som gjør at du kjenner deg mett etter hvert måltid, og pass på at du har et så jevnt blodsukker som mulig - det forhindrer deg å snacke for mye mellom måltidene!

Jeg har det siste halve året brukt mye tid på å lese om forskjellige typer kosthold. Jeg har ikke tenkt å teste ut alt jeg har lest - men syns det er utrolig gøy å lære om forskjellige retninger innen kosthold. Jeg skal ta for meg noen av dem her, først med fakta, og så dele min personlige mening. Jeg linker også til blogger jeg har funnet som omhandler de forskjellige. Jeg påberoper meg ikke å kunne alt om noen av dem, så sjekk gjerne ut kildene jeg oppgir nederst for mer info!

Husk at ikke alle dietter passer for barn og eldre, for syke, eller for gravide og ammende. Er du usikker snakk med fastlegen din! 



Lavkarbo-dietter:
Fakta:
Det finner ulike dietter innenfor denne kategorien (Sone-dietten, Dr.Lindberg, South beach, Atkinson, Ketolysekuren m fl), men felles for alle er at det er restriksjoner på inntaket av karbohydrater. Til gjengjeld øker man inntaket av proteiner og fett.

Teorien bak er at karbohydrater øker insulinnivået i kroppen, som igjen stimulerer til lagring av fett. Ved å unngå karbohydrater har kroppen et lavere insulinnivå. På den måten hindrer man at nytt fett blir produsert og lagret. Noen av diettene i denne kategorien tillater veldig lite karbohydrater, mens andre tillater noe karbohydrater med lav GI da de gir en langsommere økning av insulinnivået, og dermed minskes fettlagringen.

Diabetikere kan ha glede av denne typen kosthold da det gir et veldig jevnt insulinnivå i blodet. Mange som vil gå ned mye i vekt opplever også at dette er en effektiv måte å gjøre det på. Har man problemer med å overspise kan et jevnt blodsukkeret hjelpe en til å unngå det.

Min mening:
Personlig ville jeg hatt problemer med å gjennomføre de mer ekstreme lavkarbo-diettene. Rødt kjøtt i store mengder gjør meg veldig tung i magen, og gir meg ikke noe energi. Jeg er også skeptisk til så mye melkeprodukter og animalsk fett - ikke først og fremst pga at jeg ser på det som usunt, men pga at jeg vet hvordan kroppen min reagerer på for mye av dette. Men de mer moderate versjonene av dietten der man skal fokusere på fisk, hvitt kjøtt, sunne fettyper og litt karbohydrater med lav GI, er nok mer "meg"! (Dette gjelder feks Dr lindberg og South beach diettene)

Blogger:
http://solveigs-smil.blogspot.com/
http://espenrostrup.com/
http://fristendelavkarbo.wordpress.com/




Vegetarianer
Fakta:
Vegetarianere spiser ikke kjøtt eller fisk. Mange bruker heller ikke produkter fra dyr (melkeprodukter, egg, ull osv)  Her er 3 av de ulike retningene innenfor vegetarianisme::
  • Lakto-ovo.vegetarianere - den mest utbredte typen. Disse spiser egg og melkeprodukter.
  • Veganere - unngår alle matvarer med animalsk opprinnelse (inkludert melkeprodukter, egg og honning). Mange veganere bruker heller ikke i produkter som stammer fra dyr (ullklær, skinnsko osv)
  • Raw food - Prinsippet er at all mat skal spises uten å ha vært oppvarmet over 42 grader (forskjellige kilder oppgir litt forskjellig makstemperatur). Maten skal inntas i en så orginal tilstand som mulig, dette for å beholde så mye næringstoffer og enzymer som mulig. Som oftest skal maten være økologisk. (Noen spiser rått kjøtt og fisk, og er da ikke vegetarianere, men de fleste holder seg til grønnsaker, frukt, spirer, nøtter, oljer og krydder). 
Folk har forskjllige grunner til å spise et vegetar kosthold. 
  • Helse - mindre miljøgifter i planter enn i dyr. Man minsker også faren for kreft, hjertesykdommer og overvekt.  
  • Miljøvern - færre ressurser kreves for å produsere planteføde - og man sparer dermed miljøet. 
  • Dyrevern - man velger dette kostholdet av hensyn til dyrs ønske om å leve og på grunn av de lidelser dyrene gjennomgår i det industrielle husdyrholdet.
  • Hensyn til andre mennesker - planteføde er mye mindre ressurskrevende å produsere.
Alle vegetarianere bør holde et nøye med nivået av vitamin D og B12 da man risikerer å få i seg for lite av dette. Mange leger mener også at en ren raw food diett ikke vil dekke ens næringsbehov.

Min mening:
Jeg syns det er mange gode aspekter med vegetarianisme (reduserer faren for kreft og hjertesykdommer feks), men jeg er ikke noen typisk dyreverner så har ikke noen sånn grunn for å unngå kjøtt og fisk. Jeg syns også raw food som en del av et kosthold er bra - men er alt for glad i varm mat til uansett å gi helt slipp på det! :)

Blogger:



Blodtypedietten
Fakta:
Et kosthold styrt av hvilken blodtype du har. Derfor består denne dietten egentlig av 4 dietter, siden vi har 4 blodtyper. Tanken bak er at vi skal spise utfra våre genetiske forutsetninger. Teorien er at det skjer det en kjemisk reaksjon mellom blodet ditt og maten du spiser. Lektiner er et begrep brukt om matprotein som vil ha uheldig virkning på akkurat din blodtype. For eksempel kan oksekjøtt skape lektiner i blodet til blodtype A og AB, mens for blodtype 0 og B gjør den ikke det (medisinsk effekt for 0 og nøytral effekt for B). Lektinene får (blod)cellene til å klebe seg sammen. 

Det er lite vitenskaplige bevis for at det er hold i blodtypedietten - men mange sier de både føler seg bedre og går ned i vekt når de går på den. 

De 4 diettene i korte trekk:
  • Blodtype O:
    • Skal spise mye kjøtt
    • Har et naturlig sterkt fordøyelsessystem og et sterkt immunstystem
    • Har behov for mye proteiner og mye fysisk aktivitet
    • Takler stress med intens fysisk aktivitet
    • Skal bla spise: rødt kjøtt, lever, brokkoli, spinat, bladkål
    • Skal bla unngå: hvetegluten, mail, kål, blomkål
  • Blodtype A:
    • Plantekost med innslag av fisk og litt hvitt kjøtt
    • Følsomt fordøyelsessystem og et tolerant immunsystem
    • Motvirker stress best med rolig trening (feks yoga, golf, svømming)
    • Bør spise feks: planteoljer, soyamat, grønnsaker, ananans
    • Unngå feks: sukker, kjøtt (spesielt rødt kjøtt), hvete, appelsin, de fleste melkeprodukter (unntak: kefir, mozzarella)
  • Blodtype B:
    • Fleksibelt kosthold i forhold til de andre
    • Sterkt immunsystem og et tolerant fordøyelsessystem
    • Takler stress med kreativitet
    • Tåler melkeprodukter godt
    • Bør spise feks: grønne grønnsaker, vilt, lever
    • Unngå feks: mais, linser, peanøtter, sesamfrø , bokhvete og hvete
  • Blodtype AB:
    • Blanding av A og B
    • Følsomt fordøyelsessystem og et veldig sterkt immunsystem (slipper inn for mye..)
    • Bør spise feks: tofu, sjømat, melkeprodukter, grønne grønnsaker, tang, ananas
    • Unngå feks rødt kjøtt, noen typer bønner, frø, mais, bokhvete

Min mening:
Jeg leste boken Blodtypedietten med stor skepsis - men var mye mer positiv etterpå. Jeg er blodtype A og mye er logisk! Jeg trives aller best med rolige treningsformer. Magen min er ikke glad i rødt kjøtt (det verste er rent kjøtt av okse og sau), sukker gjør meg trøtt og gretten, jeg blir snørrete av melk, hvete gjør meg slapp, og jeg er allergisk mot appelsin, grapefrukt og clementiner i perioder (får utslett - så holder jeg meg unna en periode og kan jeg spise det i en periode til jeg får utslett på nytt...). Men noen ting er ulogiske - jeg skal i følge dietten unngå feks tomat, paprika, og kikerter - som jeg syns jeg tåler veldig godt.. Så jeg følger ikke blodtypedietten, selv om boken var interessant.

Blogger:
http://min-mat-blogg.blogspot.com/2010/01/blodtypedietten.html
http://treningsmotivator.blogg.no/1298885435_blodtypedietten__star.html


Kalloritelling
Fakta:
Dette er dietter der man holder nøye oversikt over kalori-inntak og forbruk (trening). Eksempler er Grerte Roede, Vektklubb.no og WeightWatchers. Det blir fokusert på å øke inntaket av grønnsaker og fisk, og å senke inntaket på bla farsemiddager og kosemat. Man skal også trene som en del av regnskapet. Det er nok denne typen dietter som samsvarer best med helsedirektoratets kostholdsråd. Så er du av dem som gjerne vil gå ned i vekt med vanlig norsk mat - da kan dette være noe for deg. 

Min mening:
Jeg har god erfaring med å gå ned i vekt både med Grete Roede og Vektklubb.no. Men problemet er å gjøre det om til en livsstil, man kan jo ikke telle kalorier resten av livet. Men diettene kan alikevel være med på å skape noen gode vaner. Det største problemet jeg har med disse diettene i dag er fokuset på lettprodukter. Etter at jeg har lest meg opp på hvordan disse produseres, og hva som er i dem vil jeg gjerne holde meg langt unna! Disse diettene tillater også feks litt sukker, men det å holde seg til LITT er en utfordring jeg alltid har hatt, så bedre for meg å holde meg helt unna :) 

Blogger:


Kjernesunn familie
Fakta:
Dette konseptet går ut på at man skal mest mulig (eller helt) utelate sukker, E-stoffer, melkeprodukter og gluten fra kostholdet. Tåler man disse godt kan man spise små mengder om man ønsker det. Tåler man det derimot ikke (feks pga asma, allergi, akne, utslett, autisme, ADHD mm) skal og bør man holde seg helt unna. Det loves ikke at alle sykdommer og symtomer nevnt her forsvinner - men boken hevder at mange lider av disse tingene pga kostholdet. Det legges også vekt på balanserte måltid (alle skal inneholde proteiner, fett og karbohydratet) for å holde et stabilt blodsukker noe som også igjen gir jevn energi og et jevnt humør. 

Min mening:
Det viktigste i dette konseptet for meg er synet på sukker. Alt annet jeg har prøvd har sagt at litt sukker er ok. Men det var helt til jeg leste Ninka-Bernadette Mauritzons (forfatteren av Kjernesunn Familie) historie om sukkeravhengighet. Hun kunne ha fortalt den samme historen om meg - og det hadde stemt alt sammen. Jeg har alltid visst at sukker gjorde meg veldig trøtt (og dermed sur og gretten), men jeg trodde alle hadde det sånn til en viss grad! Så jeg er en av dem som absoultt bør holde meg HELT borte fra sukker. 

Blogger:


GI-dietten
Fakta:
Glykemisk indeks er et mål for hvor fort karbohydratene i forskjellig mat løser seg opp og blir til sukker i blodet. Dette har igjen innvirkning på hvor fort blodsukkeret skyter i været – og ramler ned igjen. Dermed anbefaler denne dietten mat og måltider med lav GI. Dette holder blodsukkeret jevnere, og det er lettere å gå ned i vekt. Ingen mat er forbudt bare GI'en i et måltid er lav. 

Min mening: Prinsippet er for så vidt bra, men for meg blir dette litt som kalloritelling. Spis hva du har lyst på bare i riktig mengde. Men er du som meg at sukker (uansett mengde) ikke er bra for deg - da er ikke nødvendigvis dette dietten for deg. 

Blogger:


Pulverdietter
Fakta:
Her blir måltider (enten noen eller alle) erstattet med plulvermåltider (shake). Eksempler på disse er CampKilo Kickstart ketose, Herbalife og Xtravaganza. 

Min mening:
Pulverdietter lærer en ingenting om å spise sunn og næringsrik mat. Sjangsen å legge på seg alt igjen, og mere til i etterkant er ekstremt høy. 

Blogg:

- - - - -

Det finnes mange flere dietter enn dette. Men det var disse jeg valgte å ta med. Har jeg utelatt viktig info om noen av diettene? Legg igjen kommentar så oppdaterer jeg innlegget. 

Legg også gjerne inn kommentar om du følger et spesielt kosthold og fortell litt om bakgrunnen for det - gleder meg til å høre fra deg!


Kilder:
Lavkarbo:
http://matavisen.no/artikkel/lavkarbo-dietter/1793
Frisk med lavkarbo
Vegetarianisme:
http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianisme
http://www.kk.no/841446/%ABraw-food%BB-er-den-nye-trenden
Blodtypedietten:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=453
http://www.dadamo.com/
Blodtypedietten
Kalloritelling:
http://www.greteroede.no/
http://www.vektklubb.no/
http://www.weightwatchers.com/Index.aspx
http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdsrad/
Kjernesunn familie:
http://www.kernesundfamilie.dk/
GI-diett
http://www.iform.no/pub/art.php?id=720
http://www.the-gi-diet.org/
http://www.montignac.com/en/ig_tableau.php
Pulverdietter
http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/karina-gikk-paa-pulverdietten-campkilo-i-25-dager-slik-gikk-det-3444712.html


Bildet er lånt fra http://www.iform.no/pub/art.php?id=1072

19 kommentarer:

Fragola sa...

Det er tusenvis av forskjellige dietter og jeg tror som du at man må finne den dietten som fungerer for SEG. Det er lett å hoppe på alle mulige dietter, og jeg har prøvd mange forskjellige. Jeg har nå kommet dit at jeg ikke bryr meg (så mye) om jeg går ned i vekt på diettene jeg prøver ut (ok, endel,da),men det viktigste for meg er å bli frisk, og jeg er overbevist om at riktig mat er mye av svaret på M.E-gåten og mange andre gåter også. Blant annet autismegåten, ADHD-gåten. Også når det gjelder psykiske lidelser har det vist seg at maten man spiser spiller stor rolle.
Fokus på akkurat det nå:http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/piller-eller-mat

Helen sa...

Ja - jeg tror leger veldig ofte (om ikke alltid) kunne foreskrevet kostholdsendring heller enn medisiner!

Kristine sa...

Dette var et kjempe fint og opplysende innlegg. Takk :)

Veronica sa...

Er mye rare dietter og jeg holder meg til den kalt "les innholdsfortegnelser!" jeg ;)... da unngår man det meste.

Jeg leste med interesse på mange forskjellige blogger om blodtypedietten - men det passer jo ikke på meg i det hele tatt, egentlig. Det virket jo egentlig ganske logisk at ulike menneskeraser med f eks ulike blodtyper trenger ulik kost. Vi spiser jo tross alt mye kjøtt her i nord - dra til india og alle er vegetarer og lever da godt og lenge for det. Ikke alle er skapt for samme maten, det er så enkelt.

Nicole sa...

Hei!

Veldig kjekk blogg du har! Jeg er selv kjempe interessert i kosthold, og har lest litt om de fleste retningene. Jeg har stor tro på at mange sykdommer og lidelser kunne vært unngått eller bli bedre ved å ha riktig kost. Men hva som er et riktig kosthold er jo et evig spørsmål, og jeg deler samme oppfatning som deg at alle må finne ut hva som passer for seh selv. Vi er forskjellige, og dermed kan det vel umulig være et eneste kosthold som gjelder for alle?

Jeg har nettopp flyttet hjemmeifra for å studere medisin, og interessen for riktig kosthold har bare økt. Jeg er fast leser av nesten alle bloggene du har nevnt i innlegget, og har også lest kjernesunn bøkene. Har også lest "10 år yngre på 10 uker" av Thorbjørg Hafsteinsdottir, en kjempe bra bok i samme stil som kjernesunn familie som jeg anbefaler på det sterkeste! Etter at jeg flyttet for meg selv, har jeg lettere kunnet eksperimentere med kostholdet. Jeg ble inspirert av Ninka bak Kjernesunn familie, og kjenner meg veldig godt igjen! Jeg har kronisk tett nese, og har blitt mye bedre etter at jeg kuttet ut melkeprodukter. Sukker reagerer jeg også veldig på, får masse kviser, oppblåst og skikkelig trøtt. Jeg skåret ned på brød, pasta og ris, og spiser bare fullkorn (havregryn) og masse grønnsaker. Merker jeg har fått mer energi og tiltakslyst! Men jeg merker at det er veldig vanskelig å spise annerledes, og mange spør hvorfor jeg gjør det slik. Merker spesielt at mange på studiet er veldig skeptiske, og alle tror at et vanlig norsk kosthold er den beste veien å gå. Jeg synes også at blodtypedietten og lavkarbo virker veldig logisk og spennende, og har veldig lyst til å prøve. Jeg synes det er vanskelig å måtte forklare og svare på spørsmål om hvorfor, så vi får se om jeg "tør".

Merker du noe til at andre reagerer, og har du noen gode tips angående dette?

Nicole

Helen sa...

Jeg svarer at jeg gjør det fordi det er bedre for kroppen min, pga at sukker gjør meg trøtt (og gretten), melk gjør meg snørrete og ofte forkjølet osv. Gluten vet jeg ikke ennå, har ikke fått testet det ordentlig ennå. (La igjen et svar på bloggen din også :) )

Takk for kommentarer alle sammen!!

Unknown sa...

Veldig informativt og fint innlegg, jeg ser at det ligger en god del jobb bak det! :-)

Personlig tror jeg at de aller fleste ville hatt godt av å unngå mat som har veldig høy GI (type raffinert sukker og hvetemel), spise mer rå mat/grønnsaker, spise mindre rødt kjøtt og få i seg fett fra vegetabilske kilder og fet fisk.

Jeg har alltid tenkt at blodtypedietten bare er tull, men det stemmer faktisk skremmende mye det som sto om blodtype B for min del. Uansett ville jeg aldri fulgt en sånn diett slavisk, det kan jo bare være et tilfeldig sammentreff.

Helen sa...

Takk for kommentar Super! Jeg følger ikke blodtypedietten bevisst, men det jeg gjør nå blir alikevel ganske likt den (unngå sukker, melk og hvetemel, spiser lite rødt kjøtt osv). Men spiser feks tomat, paprika og kikerter som jeg da ikke skulle ha spist :) Jeg håper det kommer mer forskning på den (nå finnes det ingen uavhengig forskning på blodtypedietten så vidt jeg har klart å fine ut) - det hadde vært interessant!

Anonym sa...

Så flott at du skriver om diverse dietter og kosthold filosofi. Jeg er for lavkarbo men som deg syntes at mye rødt kjøtt og mettet fett blir feil i min kropp. Så jeg kjører en stil som kjernesunn familie og lavkarbo men med sunt fett i "mengder". Og blodtype dietten litt i bakhodet.

Christina - VeganVoff.com sa...

Hei, Helen!

Tenkte bare jeg skulle kommentere litt angående vegetar-delen av innlegget ditt. Du skriver at mange vegetarianere ikke spiser fisk, og dette stemmer for så vidt, om man med mange mener alle. Om man spiser fisk er man per definisjon ikke vegetarianer. Å være vegetarianer innebærer å ikke spise dyr av noe slag, inkludert fisk. Dette er altså felles for alle vegetarianere, men som du sier finnes det flere undergrupper. I utgangspunktet spiser ikke en vegetarianer noe som kommer fra dyr, inkludert egg og melkeprodukter. Om en vegetarianer spiser melkeprodukter legges lakto til benevnelsen og om han/hun spiser egg legges ovo til. Altså blir man en lakto-vegetarianer, ovo-vegetarianer eller lakto-ovo-vegetarianer om man spiser begge deler. I dagligtale brukes dog vegetarianer ofte om mennesker som spiser egg og melk. Når det kommer til veganisme er forskjellen på veganere og vegetarianere at veganere i tillegg til å ha et helt vegetarisk kosthold også lar være å bruke andre produkter av dyr, som pels, lær, ull, silke, kosmetikk og lignende, samt tar avstand fra annen utnyttelse av dyr (for eksempel dyreparker og sirkus).

Jeg ser du regner raw food-bevegelsen under vegetarisme, og dette kan i mange tilfeller stemme, men jeg synes fortsatt det blir litt malplassert. Det stemmer nok at de fleste raw food-ister er veganere, men det er også en del av dem som spiser både rå melk, egg, kjøtt og fisk, som du også påpeker. En veganer kan altså være raw food-ist og en raw food-ist kan være veganer, men det er ingen automatikk i det.

Jeg vil også tilføye et punkt på listen din over grunner til å velge vegetarisme, og det er hensynet til andre mennesker. Som du er inne på krever vegetarisk kost langt færre ressurser å produsere enn animalsk kost, og dette gir oss muligheten til å fôre langt flere mennesker. Mennesker som i dag sulter.

Jeg håper dette var oppklarende. :)

Helen sa...

Christina - takk for lang og utfyllende kommentar!! Jeg hadde lest meg frem til det meste av det du skriver, men syns det ble så mye å få med, derfor utelot jeg noen detaljer.. Men godt poeng det med at mange er vegetarianere pga ressursbruk - viktig punkt jeg burde fått med! :)

Christina - VeganVoff.com sa...

Ja, skjønner det. :) Synes bare det er spesielt viktig å få med det at vegetarianere ikke spiser fisk, siden det er en så utbredt misforståelse. Det finnes en egen benevnelse for de som spiser fisk, men ikke kjøtt og det er pesceterianer, men den er veldig lite brukt. Uansett, poenget er at man er ikke vegetarianer om man spiser fisk, det ligger i ordet, vegetar - vegetabilsk, og fisk er jo ikke vegetabilsk. :) Det er jo vanskelig nok for oss veggiser å få noe å spise her til lands om man ikke skal måtte forklare at man ikke spiser fisk eller kylling eller hva enn hver gang. ;)

Helen sa...

Har endret litt på teksten :) Er helt enig med deg! :)

Christina - VeganVoff.com sa...

Så bra. :) Takk for linken også. :)

Ele sa...

Kjempe fint innlegg! Takk!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...