13 mai 2011

Vafler (lavkarbo, m/supermat, u/gluten, melk og sukker)


Fredagskosen ble vafler! De ble litt mindre lavkarbo enn jeg opprinnelig hadde planlagt, men siden første plate jeg stekte fallt helt i fra hverandre, måtte jeg improvisere litt (mer egg, ha oppi lys glutenfri melblanding). Ferdig resultat ble imidlertig fremdeles per definisjon lavkarbo. Og de ble veldig gode!


Vaffel-oppskrift:
ca 8 plater
  • 4 egg
  • 2 ss chiafrø
  • 1 ss fiberhusk
  • 4 ss kokosmel
  • 4 ss mandelmel
  • ca 4 ss kokosolje (smeltet)
  • litt salt
  • 0,5 ts bakepulver
  • ca 3 dl melk (jeg brukte havremelk)
  • 0,5 - 1 dl glutenfri lys melblanding
  • litt søting (om du ønsker, - jeg brukte ikke det)
Miks alle ingrediensene. La svelle i 20 min. (Husk at chiafrø og fiberhusk sveller og gjør røra tykkere etter hvert!). Tilpass med melk eller mel om du synes konsistensen er feil etter at røra har stått en stund. 

Smør vaffeljernet med kokosolje før du steker. Spis med feks bær / yaconsirup / sukrin / xylitol / sukkerfritt syltetøy el lign.

Produktene det er linket til kan man få tak i på helsekost eller bestilles til en rimelig pris hos iherb.com. Bestiller du derifra for første gang gir koden BIX900 deg 5 dollar i rabatt.

Energiinnhold:
22% Karbohydrater
16% Protein
62% Fett

Per vaffelplate: 13kh

Med disse vaflene får du i deg både omega 3 (chiafrø), og masse sunt fett (kokosolje)! (Les mer om disse to her). 



2 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

jeg elsker vafler <3

Une sa...

Disse må jeg prøve en dag! Ser nydelige ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...