26 februar 2012

Middagsplan (ukesplan)

Jeg har begynt å jobbe igjen etter mammapermisjonen, og planlegging er viktigere enn noen gang! Jeg må innrømme at det har blitt litt for mange lettvindte løsninger siden jeg begynte å jobbe, så nå må vi komme oss inn i en god rutine igjen. Planen var å bruke uka før jeg skulle starte på å legge en god plan, lage og fryse ned en del middager osv, men jeg ble liggende i influensa. Men NÅ er planen lagt! :)


I fryseboksen:
  • Bolognese m kjøttdeig (kan brukes som den er, i lasagne eller som suppe i en uttynnet versjon)
  • Fiskekaker av sardiner (oppskrift kommer)
  • Ferdigstekte kyllinglår

Ukesplan (klikk på bildet for større versjon):

Ellers så storhandler vi en gang i uka allerede. Men vi må komme tilbake til vanen med å planlegge middagsretter for hele uka før vi handler så vi vet nøyaktig hva vi skal ha. Ellers bruker jeg handlelisten min som utgangspunkt.

Jeg har lagt planen om å ha èn vegetarmiddag i uka på is. Vi har ikke funnet middagsretter som faller i smak hos alle, så jeg fortsetter å lete etter gode lavkarbo-vegetarretter. Men inntil videre kan fredagspizzaen fint lages i vegetarversjon uten for mange protester fra de andre. Så det kan vi gjøre av og til.

(Det er foresten ikke bare middager jeg planlegger, jeg planlegger også uka generelt - det får hverdagen til å gli litt lettere for oss).

Har du en middgsplan for uka? Eller planlegger du etterhvert? Eller tar du det helt på sparket?

5 kommentarer:

kristine sa...

Jeg har vert litt slapp planleggingsfronten i det siste, og merker med en gang at jeg bruker mye mer penger på mat :p
Når jeg planlegger hva jeg skal spise og storhandler alt jeg skal spise i løpet av en uke så både spiser jeg sunnere og bruker mindre energi, tid og penger på mat :)

Tine sa...

På sparket fungerer ikke hos oss.
Jeg skriver på ukeplanen hva vi skal ha hver dag, handler inn og lager evt. til om kvelden til dagen etter.

gladerebarn sa...

Ja planlegging krever mye. Og det å ikke planlegge krever enda mer. Jeg kjenner igjen utfordringer rundt vegetarretter - og å få hele familien til å spise. Synes liksom ikke tomatsupper og pannekaker teller.

Helen sa...

Tomatsuppe kan gjelde.. kommer ann på hva en har i. :) (En kan putte mye grønnsaker oppi og så kjøre i foodprosessor..). Og så må en passe på at den er fet nok så en blir mett. Men pannekaker ja - det er dessert, ikke middag.. ;)

gladerebarn sa...

Ja gid de likte hjemmelaget tomatsuppe. Men den er absolutt ikke bra nok. Begynte visst med de gode vanene for seint :-(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...