10 november 2013

Sjokoladekake med krem - lavkarbo og kjempegod!



Farsdagen i dag ble feiret med denne kaken. Og den falt i smak hos både store og små! Jeg planlegger å bake den i jula, så greit å få testet den ut et par ganger i forveien.... :)

Oppskrift:

Sett ovnen på 180 grader.

 Bland dette sammen og sett til siden.

Visp dette til eggedosis, og bland så forsiktig i melblandingen.

  • 1/2 dl sterk kaffe
  • 0,5 dl helmelk
  • 2 ss fløte
  • 100 g smør
  • 1 neve hakkede valnøtter (om du vil)
Bland så i kaffe, helmelk og fløte. Hell i smeltet smør i en tynn stråle til slutt. Bland godt. Bland inn hakkede valnøtter til slutt. Stek i 35 minutter. Avkjøl.


Krem:
  • 3 dl kremfløte
  • 2 ss bakekakao
  • 2 ss sukrin eller xylitol
Visp sammen, og ha på kaken.

PS - har du ikke Johanneskjernemel kan du feks bruke 3 toppede ts med arrowroot mel (hva heter det på norsk da..?) og litt mer mandelmel til du har "kakedeig-konsistens". Jeg har testet det ut - det funker! Og husk at om du bruker malte mandler må du bruke noe mer enn om du bruker mandelmel (pga ulikt fibelinhold..).

Oppskriften fant jeg hos Fotballfrue, men har endret litt på den. 






7 kommentarer:

Roser og Patina sa...

Mmmmmmm! Ser supernydelig ut! Takk som deler:):)
Ønsker deg en fin uke. Klem

Line Feten sa...

Den så jammen god ut! Den tror jeg må prøves, selv om jeg ikke spiser melkeprodukter, så kan jeg mulig trikse litt :) Flott blogg du har forresten, bruker mange av oppskriftene dine.

Helen sa...

Takk for koselige kommentarer :)

Tine sa...

Takk for kjempekoselig kommentar hos meg, jeg ble utrolig glad. Håper du har det kjempebra, og får en super førjulstid.
Jeg skal ha julefest for kollegene mine hjemme hos meg i år, og jeg har en kollega som er glutenallergiker, skal sannelig lage denne kaken, så spiser hun "vanlig" kake som oss.
Ha en strålende dag Helen!

Anonym sa...

Denne kunne jeg godt tenke meg å smake på! :)

Geir Jacobsen sa...

hoho, det der så ordentlig godt ut!! Gleder meg til å prøve det.

Mvh,
Geir Jacobsen
www.kokkekurs.com

:) sa...

Den så sykt god ut!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...